Tiesą sakant, visiškai be pinigų žmonės turbūt mirtų, nes tiesiog neturėtų už ką pavalgyti. Mirę iš bado dirbti jie tikrai nebūtų pajėgūs, tad atrodo, kad atsakymas į klausimą, ar žmonės gali gerai dirbti be pinigų, būtų ne. Tačiau kaip su tais, kurie gauna sutartą vienokio ar kitokio dydžio atlyginimą, bet nėra papildomai motyvuojami jokiomis piniginėmis priemonėmis? Ar įmonė gali turėti efektyviai dirbančius darbuotojus, nemotyvuodama jų papildomais litais, kurių dažna organizacija šiam tikslui ir nelabai turi? Vienareikšmiškas atsakymas yra taip, su sąlyga, kad įmonė vis dėlto motyvuoja darbuotojus nepiniginiais būdais. Kaip tai turėtų būti daroma, šiandien turbūt yra aktualus klausimas ne vienos įmonės vadovui.
Kodėl mes dirbame
Vikipedijoje rasite apibrėžimą, kad motyvacija – visus organizmo veiksmus skatinanti jėga. Taigi kodėl žmonės dirba? Šis klausimas gali skambėti truputį keistai, nes dirbame beveik visi ir tai atrodo visiškai natūralus dalykas. Mus dominti gali tai, kodėl žmonės kopia į kalnus, ar kodėl jie žudosi, bet ne tai, kodėl jie dirba. Šis masinis reiškinys atrodo natūralus ir savaime suprantamas. Bėda ta, kad dažniausiai galvojame, jog kiti dirba dėl tų pačių priežasčių kaip ir mes. Dažnas įmonės vadovas smarkiai klysta, stengdamasis motyvuoti savo darbuotojus tuo, kas motyvuotų darbui jį patį. Jei man be galo svarbu yra gerai sutarti su kolegomis ir jaustis tikru kolektyvo nariu, tai dar nereiškia, kad tai svarbu ir mano bendradarbiams.
Tikriausiai visi žinome ar bent kartą gyvenime esame girdėję apie Maslow poreikių piramidę. Šis mokslininkas piramidės pavidalu pateikė žmogaus poreikius, sakydamas, kad, nepatenkinę žemutinių, negalime tenkinti aukštesniųjų poreikių. Šioje teorijoje piramidės pamatą sudaro fiziologiniai poreikiai, tokie, kaip maistas, seksas ir pan. Toliau eina saugumo, socialiniai, pagarbos ir savirealizacijos poreikiai, kurių patenkinimas yra svarbiausias žmogaus pilnatvės ar laimės jausmui. Mūsų dienomis daugelis vadovų mano, kad darbuotojai dirba tik dėl pinigų. Jie mano, kad, padidinę algą, turės geresnį darbuotoją. Tačiau ar taip yra iš tikrųjų? Kokius poreikius mums leidžia patenkinti uždirbami pinigai? Iš esmės jie tiesiogiai tenkina mūsų fiziologinius ir saugumo poreikius. Kitų poreikių, kurie yra aukštesniose pakopose, pinigai tiesiogiai patenkinti negali. O žmogus sieks jų tenkinimo. Tad ką daryti vadovui? Kaip efektyviausiai motyvuoti darbuotojus? Motyvacijos procesas yra sudėtingas, žmonės yra labai skirtingi, juos motyvuoja įvairūs dalykai. Darbuotojai gali turėti skirtingų lūkesčių, bet dažniausiai tie lūkesčiai būna susiję su aukštesniųjų (pagarbos ir savirealizacijos) poreikių tenkinimu.
Iš esmės darbuotojų veikla yra sąlygojama trijų faktorių:
1) sugebėjimo atlikti darbą,
2) darbinės aplinkos ir
3) motyvacijos (Griffin, cit. pgl. Wiley, 1997).
Jei darbuotojui trūksta sugebėjimų atlikti darbą, jį galima išmokyti. Jei problema glūdi darbinėje aplinkoje, ją galima tiesiog pakeisti, patobulinti. Tačiau jei problema darbuotojo motyvacijoje, šią problemą išspręsti yra sunkiausia.
Į klausimą, kodėl žmonės dirba, bandė atsakyti keletas studijų, kurias pateikia C. Wiley (1997). Atliktų tyrimų apžvalga rodo, kad nuo praeito šimtmečio vidurio žmones labiausiai motyvuoja įvertinimas, įdomus darbas ir geras atlyginimas. Mūsų dienomis prie šių veiksnių dar prisideda darbo saugumas ir galimybės tobulėti. Mažiausiai svarbūs faktoriai, kodėl žmonės eina į darbą, yra asmeninės problemos ir disciplina. Ar jums patiems svarbūs išvardinti veiksniai?..
Nuo ko reikėtų pradėti
Ką pirmiausia turėtų daryti vadovas, norėdamas maksimaliai motyvuoti darbui savo kolektyvą? Pirmiausia jis turėtų išsiaiškinti, kas gi labiausiai motyvuoja kiekvieną jo komandos narį. Tai padaryti galima tiek vertinamojo, tiek asmeniško pokalbio su darbuotoju metu, tiek prašant visų užpildyti savęs įvertinimo formą. Yra įvairių darbuotojų motyvaciją matuojančių klausimynų, kuriuos dažnai naudoja konsultacinės įmonės. Jei negalite pasinaudoti jų teikiamomis paslaugomis, patys užduokite darbuotojui klausimus, ko jis siekia šiame darbe, kas jam čia patinka, kas erzina… Paklauskite, kaip žmogus įsivaizduoja idealų darbą, – šitaip išsiaiškinsite jį labiausiai motyvuojančius dalykus.
Pasidomėkite, kiek žmonės jaučiasi įtakojantys jūsų verslą. Darbuotojai, kurie jaučia, kad prisideda prie įmonės gyvavimo asmeniškai, šitaip gali tenkinti savo reikšmingumo, pagarbos ir kartais net savirealizacijos poreikius. Paprasta popierinė anketa, pateikiama darbuotojams, galėtų klausti:
- Ką padarėte per paskutiniuosius metus, kad padidintumėte pajamas, sumažintumėte išlaidas ar sutaupytumėte laiko? Kodėl mūsų kompanija jums yra geresnė darbo vieta nei kokia kita įmonė? Kaip įvertintumėte save patikimumo, klientų pasitenkinimo, atsakomybės skalėse?
- Kaip aš, kaip vadovas, galiu padėti jums tobulėti srityse, kuriose jaučiatės silpnas? Kokios mano pagalbos tikitės norėdami tapti sėkmingesniais žmonėmis ir darbuotojais?
- Kokie jūsų darbiniai tikslai kitiems metams? Kaip būtų galima įvertinti, ar pasiekėte tuos tikslus? Kaip matote savo karjerą šioje įmonėje? Kaip manote, kaip greitai jūs turėtumėte kopti karjeros laipteliais?
Motyvacijos priešai
Nusprendęs daugiau dėmesio skirti darbuotojų motyvacijai ir žengęs pirmąjį žingsnį bandydamas išsiaiškinti pagrindinius veiksnius, įtakojančius žmonių norą dirbti, vadovas neturėtų koncentruotis į pinigus. Kur kas geriau yra koncentruotis į pokyčius, kuriuos galite atlikti savo organizacijoje. Nereikėtų užmiršti, kad su pokyčiais visada kartu yra ir jėgos, trugdančioms jiems įvykti. Rodos, kas čia galėtų trukdyti? Patikėkite, noras gerai dirbti turi daug priešų. Taigi kas labiausiai kenkia darbuotojų motyvacijai:
- Įmonės politikos persmelkta atmosfera darbovietėje;
- Neaiškūs ir neapibrėžti lūkesčiai darbuotojų atžvilgiu;
- Daugybė nereikalingų taisyklių, kurių darbuotojai privalo laikytis;
- Neproduktyvūs susirinkimai, kuriuose darbuotojai turi dalyvauti;
- Konkurencijos tarp darbuotojų skatinimas;
- Informacijos, reikalingos darbams atlikti, nepateikimas;
- Kritika vietoj konstruktyvaus grįžtamojo ryšio;
- Prasto darbo atilikimo toleravimas, kai gerai jį atlikusieji gali pasijust be reikalo vargę;
- Darbuotojų išnaudojimas;
- Neteisingas elgesys su darbuotojais.
Visi šie dalykai, jei jie yra jūsų organizacijoje, skatina viso labo darbuotojų norą nedirbti. Kaip kad ruošdami dirvą sėjai ūkininkai išvalo žemę nuo piktožių, taip jūs turėtumėte pradėti nuo pokyčių, kurie sunaikintų kuo daugiau „motyvacijos priešų“. Tik tada, kai susitvarkysite su neigiamais veiksniais, pradėkite sėti vaisius, nuo kurių skinsite gerą derlių.
Motyvuojame ne pinigais
Skaitantieji šį straipsnį neturėtų suprasti, kad žmonėms nereikia mokėti pinigų. Pagrindinis atlyginimas svarbu, tačiau papildomi piniginiai priedai gali atnešt daugiau žalos nei naudos. Net jei jūsų kompanija gyvuoja puikiai ir nejaučia jokio finansinio nepritekliaus, gerai pamąstykite, ar reikia skubėti darbuotojams skirti pinigines premijas.
Jei jau išsiaiškinome, kas motyvuoja mūsų darbuotojus, ir padarėme viską, kad panaikintume veiksnius, slopinančius norą dirbti, pagalvokime, ką reikėtų daryti toliau. Taigi kertiniai nepiniginės motyvacijos akmenys:
- Dėmesys/pripažinimas. Rodykite daugiau dėmesio, kai darbuotojas ką nors atlieka. Tikriausiai dažnas vadovas nėra pratęs to daryti, bet būtų sveika išsiugdyti tokį įprotį. Žmonėms yra labai svarbu būti pastebėtiems ir pripažintiems.
- Aplodismentai. Kada, kur, ir už ką? Bet kada (po susirinkimo, prieš susirinkimą, susirinkimo metu) ir bet kur už gerai atliktą darbą.
- Pokalbiai su darbuotoju, skirti jo tobulinimui, akis į akį. Skirkite žmonėms savo laiko. Skiriate laiko – reiškia rūpinatės, reiškia darbuotojai jums svarbūs.
- Mokymai. Ar jų gali būti per daug? Ar jie turėtų kada nors baigtis? Ne. Net ir patys geriausi darbuotojai turėtų turėti mokymosi planą, kuris turėtų būti vykdomas.
- Karjeros galimybės. Jei jūsų įmonė pakankamai didelė daryti karjerą, kuo tiksliau apibrėžkite joje visas karjeros galimybes.
- Pareigybių pavadinimai. Būkite kūrybingi, galvodami darbuotojams pareigybių pavadinimus. Nepaprastai svarbu, kad šie savo pareigomis galėtų didžiuotis.
- Gera aplinka darbe. Kad ir kaip bebūtų keista, vadovai dažnai nuvertina aplinkos poveikį darbuotojų motyvacijai. Vis tik jiems tai yra labai svarbus faktorius. Tad apsidairykite, kokioje patalpoje sėdi jūsų darbuotojai. Ar čia pakankama vietos? Ar patogi kėdė ir tinkamo aukščio stalas? Ar ant sienos kabo paveikslas ir ant palangės yra gėlių? Darbuotojai darbo vietoje turi jaustis patogiai, jiems turi būti jauku. Tai yra svarbu.
- Leiskite darbuotojams pavadovauti. Suteikite kiekvienam galimybę nors trumpai pasijusti lyderiu. Ar tai būtų susirinkimas, ar kokia kita nedidelė užduotis, daugelis bus laimingi galėję pasireikšti, o jūs matysite, kokius lyderystės gabumus turi jūsų darbuotojai.
- Komandinė dvasia. Gerai matomoje vietoje pasikabinkite viso kolektyvo nuotrauką. Žmonėms patinka matyti ir jausti, kad jie priklauso grupei.
- Kartu švęskite šventes. Nepraleiskite progos suburti darbuotojų. Įvairūs vakarėliai kelia motyvaciją.
- Džinsų diena. Jei jūsų kontoroje įprastomis dienomis galioja griežtas aprangos kodas, kartą per savaitę pasidarykite „džinsų“ dieną. Arba suteikite glimybę darbuotojui dieną prieš atostogas ateiti apsirengus kaip jis nori. Arba prieš pagrindines šventes pasiūlykite kokią įdomią aprangos temą, pvz., penktadienį visi renkamės apsirengę žaliai…
- Laisvas laikas. Darbuotojui, komandai ar visam kolektyvui gerai atlikus planuotą darbą, pradžiuginkite žmones laisvu pusdieniu, leiskite vėliau ateiti į darbą ar anksčiau išeiti namo. Daugeliu atveju tai yra geresnis motyvatorius nei papildomi pinigai.
- Papildoma atsakomybė. Kiekviename kolektyve dažniausiai yra bent keli asmenys, trokšte trokštantys prisiimti papildomą atsakomybę. Suteikite jiems progą tai padaryti, skirdami šiems žmonėms užduotis.
- Streso valdymo įgūdžių lavinimas. Pasirūpinkite, kad jūsų kontoroje būtų literatūros šia tema. Kartais pasikvieskite lektorių, kuris galėtų pravesti praktinius mokymus. Streso valdymas yra aktualus praktiškai visose organizacijose ir visada yra tinkamas laikas atkreipti darbuotojų dėmesį į tai.
Žinokime šiuos mažus būdus darbuotojų motyvacijai kelti, naudokime juos praktikoje ir pagalvokime, ką dar galėtume padaryti, kad patenkintume bent kelis iš pagrindinių žmones veikti skatinančių troškimų:
- Aktyvumo troškimą;
- Noro turėti troškimą;
- Jėgos troškimą;
- Priklausymo grupei troškimą;
- Norą būti kompetentingu;
- Pasiekimų troškimą;
- Pripažinimo troškimą;
- Reikšmingumo troškimą.
Taigi pabaigoje visus galiu dar kartą patikinti, kad pinigai toli gražu nėra svarbiausia darbuotojų motyvavimo priemonė. Tam padaryti yra daugybė kitų būdų. Dedant nuoširdžias ir teisingas pastangas greitai ateis metas skinti saldžius savo įdirbio vaisius. O juk mūsų dienomis šie vaisiai gali būti gyvybiškai svarbūs kone kiekvienai įmonei…
Kas padeda kelti darbuotojų motyvaciją:
- Jei darbuotojai dirba nuobodų darbą, sugalvokite, kaip paįvairinti jų kasdienybę;
- Palikite darbuotojams pasirinkimą, kokiu būdu atlikti skirtą užduotį;
- Suteikite darbuotojams atsakomybę;
- Skatinkite komandinį darbą ir darbuotojų bendravimą;
- Toleruokite klaidas, kurias darbuotojai padaro besimokydami. Venkite aštrios kritikos;
- Visiems darbuotojams kelkite tikslus ir sukurkite iššūkių.
- Suteikite darbuotojams paramą;
- Rodykite darbuotojams pagarbą.
Publikuota „Psichologija tau“ žurnale www.psichologijatau.lt