Ar žmonės gali gerai dirbti be pinigų?

Laura Rimkutė | 2020 m. vasario 11 d.

Tiesą sakant, visiškai be pinigų žmonės turbūt mirtų, nes tiesiog neturėtų už ką pavalgyti. Mirę iš bado dirbti jie tikrai nebūtų pajėgūs, tad atrodo, kad atsakymas į klausimą, ar žmonės gali gerai dirbti be pinigų, būtų ne. Tačiau kaip su tais, kurie gauna sutartą vienokio ar kitokio dydžio atlyginimą, bet nėra papildomai motyvuojami jokiomis piniginėmis priemonėmis? Ar įmonė gali turėti efektyviai dirbančius darbuotojus, nemotyvuodama jų papildomais litais, kurių dažna organizacija šiam tikslui ir nelabai turi? Vienareikšmiškas atsakymas yra taip, su sąlyga, kad įmonė vis dėlto motyvuoja darbuotojus nepiniginiais būdais. Kaip tai turėtų būti daroma, šiandien turbūt yra aktualus klausimas ne vienos įmonės vadovui. 

 

 

Kodėl mes dirbame

Vikipedijoje rasite apibrėžimą, kad motyvacija – visus organizmo veiksmus skatinanti jėga. Taigi kodėl žmonės dirba? Šis klausimas gali skambėti truputį keistai, nes dirbame beveik visi ir tai atrodo visiškai natūralus dalykas. Mus dominti gali tai, kodėl žmonės kopia į kalnus, ar kodėl jie žudosi, bet ne tai, kodėl jie dirba. Šis masinis reiškinys atrodo natūralus ir savaime suprantamas. Bėda ta, kad dažniausiai galvojame, jog kiti dirba dėl tų pačių priežasčių kaip ir mes. Dažnas įmonės vadovas smarkiai klysta, stengdamasis motyvuoti savo darbuotojus tuo, kas motyvuotų darbui jį patį. Jei man be galo svarbu yra gerai sutarti su kolegomis ir jaustis tikru kolektyvo nariu, tai dar nereiškia, kad tai svarbu ir mano bendradarbiams. 

Tikriausiai visi žinome ar bent kartą gyvenime esame girdėję apie Maslow poreikių piramidę. Šis mokslininkas piramidės pavidalu pateikė žmogaus poreikius, sakydamas, kad, nepatenkinę žemutinių, negalime tenkinti aukštesniųjų poreikių. Šioje teorijoje piramidės pamatą sudaro fiziologiniai poreikiai, tokie, kaip maistas, seksas ir pan. Toliau eina saugumo, socialiniai, pagarbos ir savirealizacijos poreikiai, kurių patenkinimas yra svarbiausias žmogaus pilnatvės ar laimės jausmui. Mūsų dienomis daugelis vadovų mano, kad darbuotojai dirba tik dėl pinigų. Jie mano, kad, padidinę algą, turės geresnį darbuotoją. Tačiau ar taip yra iš tikrųjų? Kokius poreikius mums leidžia patenkinti uždirbami pinigai? Iš esmės jie tiesiogiai tenkina mūsų fiziologinius ir saugumo poreikius. Kitų poreikių, kurie yra aukštesniose pakopose, pinigai tiesiogiai patenkinti negali. O žmogus sieks jų tenkinimo. Tad ką daryti vadovui? Kaip efektyviausiai motyvuoti darbuotojus? Motyvacijos procesas yra sudėtingas, žmonės yra labai skirtingi, juos motyvuoja įvairūs dalykai. Darbuotojai gali turėti skirtingų lūkesčių, bet dažniausiai tie lūkesčiai būna susiję su aukštesniųjų (pagarbos ir savirealizacijos) poreikių tenkinimu.

Iš esmės darbuotojų veikla yra sąlygojama trijų faktorių:

1) sugebėjimo atlikti darbą,

2) darbinės aplinkos ir

3) motyvacijos (Griffin, cit. pgl. Wiley, 1997).

Jei darbuotojui trūksta sugebėjimų atlikti darbą, jį galima išmokyti. Jei problema glūdi darbinėje aplinkoje, ją galima tiesiog pakeisti, patobulinti. Tačiau jei problema darbuotojo motyvacijoje, šią problemą išspręsti yra sunkiausia. 

Į klausimą, kodėl žmonės dirba, bandė atsakyti keletas studijų, kurias pateikia C. Wiley (1997). Atliktų tyrimų apžvalga rodo, kad nuo praeito šimtmečio vidurio žmones labiausiai motyvuoja įvertinimas, įdomus darbas ir geras atlyginimas. Mūsų dienomis prie šių veiksnių dar prisideda darbo saugumas ir galimybės tobulėti. Mažiausiai svarbūs faktoriai, kodėl žmonės eina į darbą, yra asmeninės problemos ir disciplina. Ar jums patiems svarbūs išvardinti veiksniai?..

 

 

Nuo ko reikėtų pradėti

Ką pirmiausia turėtų daryti vadovas, norėdamas maksimaliai motyvuoti darbui savo kolektyvą? Pirmiausia jis turėtų išsiaiškinti, kas gi labiausiai motyvuoja kiekvieną jo komandos narį. Tai padaryti galima tiek vertinamojo, tiek asmeniško pokalbio su darbuotoju metu, tiek prašant visų užpildyti savęs įvertinimo formą. Yra įvairių darbuotojų motyvaciją matuojančių klausimynų, kuriuos dažnai naudoja konsultacinės įmonės. Jei negalite pasinaudoti jų teikiamomis paslaugomis, patys užduokite darbuotojui klausimus, ko jis siekia šiame darbe, kas jam čia patinka, kas erzina… Paklauskite, kaip žmogus įsivaizduoja idealų darbą, – šitaip išsiaiškinsite jį labiausiai motyvuojančius dalykus. 

Pasidomėkite, kiek žmonės jaučiasi įtakojantys jūsų verslą. Darbuotojai, kurie jaučia, kad prisideda prie įmonės gyvavimo asmeniškai, šitaip gali tenkinti savo reikšmingumo, pagarbos ir kartais net savirealizacijos poreikius. Paprasta popierinė anketa, pateikiama darbuotojams, galėtų klausti:

 

 

Motyvacijos priešai

Nusprendęs daugiau dėmesio skirti darbuotojų motyvacijai ir žengęs pirmąjį žingsnį bandydamas išsiaiškinti pagrindinius veiksnius, įtakojančius žmonių norą dirbti, vadovas neturėtų koncentruotis į pinigus. Kur kas geriau yra koncentruotis į pokyčius, kuriuos galite atlikti savo organizacijoje. Nereikėtų užmiršti, kad su pokyčiais visada kartu yra ir jėgos, trugdančioms jiems įvykti. Rodos, kas čia galėtų trukdyti? Patikėkite, noras gerai dirbti turi daug priešų. Taigi kas labiausiai kenkia darbuotojų motyvacijai:

Visi šie dalykai, jei jie yra jūsų organizacijoje, skatina viso labo darbuotojų norą nedirbti. Kaip kad ruošdami dirvą sėjai ūkininkai išvalo žemę nuo piktožių, taip jūs turėtumėte pradėti nuo pokyčių, kurie sunaikintų kuo daugiau „motyvacijos priešų“. Tik tada, kai susitvarkysite su neigiamais veiksniais, pradėkite sėti vaisius, nuo kurių skinsite gerą derlių. 

 

 

Motyvuojame ne pinigais

Skaitantieji šį straipsnį neturėtų suprasti, kad žmonėms nereikia mokėti pinigų. Pagrindinis atlyginimas svarbu, tačiau papildomi piniginiai priedai gali atnešt daugiau žalos nei naudos. Net jei jūsų kompanija gyvuoja puikiai ir nejaučia jokio finansinio nepritekliaus, gerai pamąstykite, ar reikia skubėti darbuotojams skirti pinigines premijas. 

Jei jau išsiaiškinome, kas motyvuoja mūsų darbuotojus, ir padarėme viską, kad panaikintume veiksnius, slopinančius norą dirbti, pagalvokime, ką reikėtų daryti toliau. Taigi kertiniai nepiniginės motyvacijos akmenys:

 

Žinokime šiuos mažus būdus darbuotojų motyvacijai kelti, naudokime juos praktikoje ir pagalvokime, ką dar galėtume padaryti, kad patenkintume bent kelis iš pagrindinių žmones veikti skatinančių troškimų:

Taigi pabaigoje visus galiu dar kartą patikinti, kad pinigai toli gražu nėra svarbiausia darbuotojų motyvavimo priemonė. Tam padaryti yra daugybė kitų būdų. Dedant nuoširdžias ir teisingas pastangas greitai ateis metas skinti saldžius savo įdirbio vaisius. O juk mūsų dienomis šie vaisiai gali būti gyvybiškai svarbūs kone kiekvienai įmonei…

 

Kas padeda kelti darbuotojų motyvaciją:

 

Publikuota „Psichologija tau“ žurnale www.psichologijatau.lt



Grįžti į tinklaraščio pagrindinį puslapį Grįžti į tinklaraštį